اقدامات لازم در دوران یائسگی | تغذیه سالم

اقدامات لازم در دوران یائسگی

گر گرفتگی تون رو کم کنین

دفتر یادداشتی جفت و جور کنین و گرگرفتگیهای خود رو ثبت کنین. ببینین چه چیزایی باعث این حالت می شن؟ کافئین، الکل، دمای بالا، استرس و چیزای دیگه ای به جز اینا همه از عوامل رایج گر گرفتگی هستن. وقتی دچار گر گرفتگی شدید، تنفس خود رو عمیق و آهسته کنین، از بینی دم عمیق و از دهن باز دم عمیق. در موارد شدید با دکتر صحبت کنین.

یائسگی

تعریقهای شبونه رو کم کنین

گر گرفتگی در شب میتونه سه دقیقه یا بیشتر طول بکشه. این حالت، شما رو خیس عرق کرده و از خواب بیدار می کنه. اما شما واسه خنک نگه داشتن خود در این شرایط می تونین کارایی انجام بدین: به جای لباس خواب کلفت یا پلاستیکی، از لباس خواب نازک و نخی استفاده کنین. یه کیسه نخود یخ زده زیر بالش خود بذارین. بالش رو در طول شب جا به جا کنین و صورت خود رو روی سمت خنک بالش بذارین. از پتوی نازک با لحاف کلفتی در روی اون، استفاده کنین. از پنکه یا هواکش واسه ایجاد جریان هوا در اتاق خواب استفاده کنین.

کیفیت خوابتون رو بهتر کنین

مشخص شده که یوگا، تای چای و مدیتیشن به بهتر شدن خواب کمک میکنن. هر گونه ورزشی در این مورد موثره، فقط سه ساعت قبل از خواب نباید ورزش انجام شه. قبل از خواب نوشیدنی الکلی مصرف نکنین چون شما رو در شب بیدار می کنه. به جای اون می تونین شیر گرم بخورین. شیر شامل ماده ایه که به آروم سازی شما کمک می کنه. اگه این اقدامات موثر نبود، از تختخواب خارج شید و بخونین تا وقتی که خوابتون بگیره. اگه مشکل هنوز ادامه داره، با دکتر صحبت کنین.

به بدن خود کمک برسونین

تغییرات هورمونی در یائسگی موجب خشکی واژن می شن در نتیجه رابطه جنسی ممکنه دردناک شه. حالا خوبیش اینه اجناس زیادی امروزه وجود دارن که میتونن به شما کمک کنن. از لوبریکانتهای واژنی براساس آب یا مرطوب کننده واژن بدون نسخه استفاده کنین. هم اینکه می تونین از دکتر بخواین حلقه یا کرم واژن یا داروهایی واسه خشکی واژن و سختی رابطه جنسی براتون نسخه کنه. هر قدر بیشتر رابطه جنسی داشته باشین، جریان خونتون بهتر شده و سلامت واژن بهتر حفظ می شه.

تمایل جنسی خود رو پرورش بدید

زمان بیشتری واسه رابطه جنسی بذارین. ماساژ و اقدامات دیگه رابطه جنسی رو امتحان کنین. علاوه بر تغییرات هورمونی، عوامل دیگری هم میتونن تاثیر بذارن. با دکتر درباره مشکلات خواب، مشکلات مثانه یا احساس افسردگی یا استرس صحبت کنین.

به کاهش نوسان خلق کمک کنین

مثل سندرم قبل از قاعدگی، پس از یائسگی هم تغییرات خلق، انرژی منفی، گریه و … طبیعیه. اگه در گذشته سندرم قبل از قاعدگی شدیدی تجربه میکردین، تغییرات هورمونی در این زمان نوسان خلق حتی شدیدتر از گذشته ایجاد میکنن. یوگا و تای چای میتونن در این مورد هم به درد بخور باشن. پس می تونین در کنار بقیه از این فعالیتها بهره ببرین. قرص ضد بارداری با دوز پایین، داروهای ضد افسردگی و حتی درمانهای جانشین بعضی وقتا واسه تغییرات خلق تجویز می شن.

سردرد رو از خود دور کنین

میگرن در یائسگی میتونه شدت بگیره یا حتی واسه اولین بار در زندگی، خود رو نشون بده. دفتر یادداشت روزانه داشته باشین تا ببینین چه محرکهایی براتون سردرد ایجاد میکنن و اگر سردرد اتفاق میفته، با گر گرفتگی همراه س یا نه. با پیدا کردن الگوی سردرد می تونین از اتفاق افتادن اون جلوگیری کنین. مثلا اگه گرسنگی محرک سردردتانه، در طول روز تعداد بیشتر وعده های غذایی کم حجم استفاده کنین. کمبود خواب اگه موجب سردردتان می شه، اگر خواب مناسب و کافی در شب ندارین، در روز چرت بزنین. درمانهای سردرد بسیار متفاوتند و میتونن به پیشگیری از میگرن، کاهش دفعات یا شدت اون کمک کنن. می تونین در این مورد با دکتر خود صحبت کنین.

جلوی ریزش موها رو بگیرین

موها در این دوره ریزش بیشتری داشته و کم پشت می شن. در عین حال، در جاهایی که نباید برویند، ظاهر می شن مثل چانه، گونه و چیزای دیگه ای به جز اینا. واسه حفظ موهای سر، هنگام خرید اجناس رنگ مو، دقت کنین مواد شیمیایی ناملایمی نداشته باشن. از آفتاب که پوستتون رو خشک می کنه، دوری کنین. اگه موی زاید در صورتتون رشد می کنه با متخصص پوست صحبت کنین.

دوران جوش شده

توقع دارین جوش تنها مربوط به دوران نوجوونی تون باشه نه دهه پنجاه زندگی اما اینجور نیس. جوش در دوران یائسگی هم شایعه. مرتبا از مرطوب کننده، ضد آفتاب، شوینده و اجناس دیگه مراقبت از پوست که دارای مواد شیمیایی ملایم هستن، استفاده کنین. دقت کنین روی این اجناس عبارت ” بدون چربی” یا “غیر کومدوژن” یا “غیر جوش زا” درج شده باشه. حتی شدیدترین موارد هم کم کم و با کمک متخصص پوست رفع می شه.

از پریشونی و گیجی روانی خارج شید

یادتون باشه در مورد مغز هر چی ازش استفاده نکنین، ضعیفتر می شه، پس باید با افکار گیج کننده مقابله کنین و متمرکز بمونین. مغز خود رو به روش های جدید به رقابت بکشین. چیزای جدید یاد بگیرین (مانند زبون جدید یا کار جدید). استرس خود رو کم کنین. زنائی که بیشتر دچار گر گرفتگی می شن، مشکلات حافظه بیشتری دارن.

/ seemorgh.com

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *