اقدامات لازم در برابر اسهال به وجود اومده توسط سندرم روده تحریک پذیر

اقدامات لازم در برابر اسهال به وجود اومده توسط سندرم روده تحریک پذیر

اقدامات لازم در برابر اسهال به وجود اومده توسط سندرم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر می تونه نشونه هایی مانند اسهال بسازه.می تونین چگونگی کنترل اسهال تکراری به وجود اومده توسط IBS رو یاد بگیرین.

معمولا اسهالای به وجود اومده توسط سندروم روده تحریک پذیر (IBS) ، وقت و بی وقت اتفاق می افتن و زندگی شغلی و اجتماعی مریض رو دچار اختلال میسازن.

همیشه، وقتی که از دستشویی دورید، یا تو یه جلسه مهم کاری یا بر سر قراری حضور دارین ، صدای غرغر آشنا در شکمتون میاد و شما فورا نیاز به دستشویی پیدا می کنین. شایدً استرس این مواقع و ترس از اینکه یه مورد ناجور، اتفاق بیفته ، خود بخود به شدید شدن IBSمنجر می شه .در زیر ما راه هایی واسه کنترل این مشکل ارائه می کنیم.

اسهال به وجود اومده توسط IBS غالب

IBS می تونه باعث بروز نشونه هایی شه ، اسهال، یبوست، درد شکمی، گرفتگی عضلانی و گاز روده. این نشونه ها می تونن بطور تکی یا با هم یا بطور تناوبی بروز کنن. کسائی که نشونه اصلی IBS اونا اسهاله—در اثر تحرکات روده ای، نیاز فوری و یهویی به مستراح پیدا می کنن. این اسهال حاصل از IBS غالب یا IBS-D نامیده می شه.

پزشکان بدرستی نمی دونن که چی باعث ایجاد اسهال در بیماران IBS می شه، اما بعضی بیماران اشاره می کنن که اسهال وقتی اتفاق میفته که احساس استرس و اضطراب دارن. بعضی هم به اسهالی که بدون این دست اون دست کردن بعد از مصرف غذای خاصی، اتفاق میفته ،اشاره دارن.

– غذا و اسهال. واسه اینکه بدونین چه غذاهایی باعث اسهال در شما می شه، ملینای عادی – مانند غذاای لبنی– رو در نظر بگیرین.

نورمن گلینسکی متخصص دستگاه گوارش و استاد گروه پزشکی داخلی در دانشگاه سین سناتی میگه : عموماً ( بیماران IBS) نیاز دارن که بدونن غذایی هست که اسهال رو شدید شدن کنه یا نه. توانایی مصرف لاکتوز رو ندارن؟ اگه اجناس لبنی منتهی به شدید شدن یا ایجاد نشونه ها شن، شاید مربوط به نبود توانایی مصرف لاکتوز در اوناس و باید از مصرف اجناس لبنی خود داری کنن.”

– استرس و اسهال. اگه فهمیدین که اسهالا در مواقع پر استرس اتفاق می افتن، شاید استرسی که بدنتون تحمل می کنه، باعث ایجاد عکس العمل در روده شما می شه.

دکتر گلینسکی پیشنهاد می کنه: ” اگه افراد فهمیدن که در مواقع معینی که استرس دارن، دچار اسهال می شن – و ما هم امکان خوداری از استرس رو در کارای روزمره نداریم، بهتره با مشورت دکتر ، قرص ضد اسهال بخورند. اگه کسی قصد شرکت تو یه جلسه رو داره که ممکنه استرس زا باشه و اون می دونه که دچار اسهال و درد شکمی می شه، خوردن یه داروی ضد اسهال از قبل بسیار به درد بخور هستش.”

کنترل اسهالIBS

شاید نشونه های IBS ، به وجود اومده توسط غذا یا استرس باشن و شاید هم نه. بدون توجه به دلیل اونا، باید راهی پیدا کنین تا IBS خود رو کنترل کنین و از اینکه یه ، یا چند بار در روز زندگی شما رو دچار اختلال کنه،جلوگیری کنین. در دنباله مطلب پیشنهادهایی واسه کنترل اسهال حاصل از IBS ارائه شده :

– فیبر استفاده کنین. مکمل قرص فیبر یا مخلوط پودری که شامل اسفرزه ( مانند متا موسیل) باشه می تونه به بعضی از افراد در کنترل اسهال کمک کنه.” اون هم اینکه به این نکته اشاره داره که فیبر در مورد اونایی که به اسهال به وجود اومده توسط استرس دچار می شن، موثر تره.

داروی ضد اسهال استفاده کنین. مصرف داروی بدون نسخه ضد اسهال رو امتحان کنین، مانند ایمودیوم .گلیسنکی پیشنهاد می کنه اگه در برابر اسهالید، یه عدد قرص استفاده کنین.

– از خوردن غذا های ملین دوری کنین. اگه فهمیدین که اجناس لبنی، شما رو بیشتر مجبور می کنه به دستشویی برید، اونا رو از رژیم غذایی خود خط بزنین. – مخصوصا قبل از شرکت تو یه جلسه و یا فعالیت جمعی. بعضی از ملینا عبارتند از غذاهای سرخ کردنی و چرب، شکلات، کافئین، شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول، و نوشیدنیای کربن دار ( گاز دار).

– غذاهایی بخورین که به سفت شدن مدفوع کمک می کنن. سیب، موز، برنج، نونای سبوس دار و اجناس دیگری که با دانه کامل غلات درست شدن رو در رژیم غذایی خود بذارین. این غذاای ” حجیم کننده” شاید با مصرف مرتب باعث کم شدن اسهال شن.

– استرس رو کنترل کنین. خود داری از استرس ممکن نیس ، اما از راه های مختلفی میشه اون رو کنترل کرد. تمرینات ورزشی یکی از راه های خلاص شدن از استرس ان – مخصوصا انواعی که بر تمرکز و تمدد اعصاب استوارند مانند یوگا. حتی با پیاده روی، یا دوچرخه سواری یا دویدن می تونین ذهن و بدن خود رو راحت کنین. تکنیکای تنفس عمیق و تمدد اعصاب هم روشای خوبی واسه کنترل استرس ان.

– درمانای جور واجور رو امتحان کنین. هیپنوتراپی و درمانای رفتار شناختی ، نشون دادن که کمک زیادی به بعضی ار افراد در کنترل اسهال به وجود اومده توسط IBS کردن. این روش ها در کنترل ترس و تغییر روش تفکر شما در مورد مریضی مناسبند.

– از پزشکتون در مورد داروا سوال کنین. داروای ضد انقباض ، ضد افسردگی، و دیگه داروا رو میشه به بیماران IBS واسه رهایی از اسهال پیشنهاد داد.

راه های زیادی واسه کنترل اسهال حاصل از IBS وجود دارن. شاید کمی زمان و ترکیب روش ها نیاز باشه تا ببینین که چی بدرد شما می خورد، اما دست از تلاش کردن ورندارید. مجبور نیستین زندگی خود رو در کنار دستشویی بگذرونین – فقط باید بدونین که چی واسه بدن شما مناسبه.

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *