اقدامات اولیه در آسیب های ورزشی | بیماری

اقدامات اولیه درمانی در آسیبای ورزشی شامل مراحل زیره :

۱- مراقبت و پیشگیری از آسیب بیشتر، مثلاً با به کار گیری وسایل کمک ارتوپدی

۲- استراحت که بسته به نوع آسیب از فرم مطلق اون تا استراحت نسبی رو شامل می شه.

۳- به کار گیری یخ که دلیل کاهش درد، تورم و التهاب می شه.

۴- اعمال فشار که اگه همراه با یخ استفاده شه، دلیل محدود شدن تورم می شه.

۵- بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده نسبت به سطح قلب که دلیل آسون کردن تخلیه وریدی از ناحیه مربوطه می شه.

۶- عملای محافظتی که در مواقع آسیب جزیی و بدون علامت ورزشکار استفاده می شه، مثلاً به کار گیری بانداژ واسه پیچ خوردگی کوتاه مچ پا.

به کار گیری اصول فوق در چه زمان و به وسیله چه کسائی شکل میگیره؟

روشای بالا در برخورد اولیه با آسیبای زیاد اسکلتی-عضلانی به کار می رن.

آشنایی با اونا واسه ورزشکار، مربی، دکتر تیم و هرکی دیگه ای که مسوول درمان و برخورد ابتدایی با آسیب باشه لازمه.

چقدر استراحت کافیه؟ استراحت نسبی در چه وقتی تجویز می شه؟

طول مدت استراحت وابسته شدیداِ آسیبه. مشخصه که هر چی شدت آسیب بیشتر باشه، مدت استراحت هم بیشتر هستش. وقتی یه آسیب خیلی شدید نباشه، استراحت نسبی پیشنهاد می شه. هدف از استراحت نسبی اون هستش که فرد ورزشکار بر خلاف وجود آسیب بدون علامت بمونه، هر چند تا حدودی جنب و جوش خود رو حفظ کرده.

فایده به کار گیری یخ در برخورد با آسیبا چیه؟ گرما هم موثر واقع می شه؟

یخ دلیل کاهش خونریزی، تورم، التهاب، نیازای متابولیک ناحیه زخمی، درد و هم اسپاسم عضلانی می شه. اما گرما به نوبه خود دارای فایده نیس و جز در مورد کاهش اسپاسم عضلانی، دلیل افزایش موارد نام برده هم می شه.

بعضی وقتا پیشنهاد می شه که دوره های متناوب به کار گیری گرما و یخ اعمال شه، یعنی عضو رو ۱ تا ۲ دقیقه گرم کنن و بعد از یخ استفاده کنن.

براساس شدت تورم عضو این نسبت قابل تغییره. هر چی آسیب حادتر باشه،از مدت گرم کردن کم میشه.

روش درست ماساژ دادن با یخ چیجوریه؟باید چه یه وقتی طول بکشه؟ روشای دیگری هم واسه به کار گیری یخ هست؟

از چگونگی جفت و جور یخ شروع می کنیم: تو یه لیوان یه بار مصرف آب ریخته و می ذاریم یخ ببنده. بعد لیوان رو از وسط بریده و باقیمونده قالب یخ رو به مدت ۶۰ تا ثانیه روی منطقه ای ثابت از عضو آسیب دیده نگه می داریم تا در ناحیه مربوطه و تا ۵/۱ سانتی متر در دور و بر محل احساس بی حسی به شخص دست دهد. حال با در نظر گرفتن وسعت محدوده ای که بی حس شده، به آرومی یخ رو به صورت دایره وار روی پوست ماساژ می دیم. این ماساژ در آسیبای با وسعت متوسط ،۷ دقیقه و در نواحی بزرگ تا ۱۰ دقیقه زمان میبره.

انداختن عضو در آب یخ هم موثره، اما تحمل اون واسه زخمی سخته. هم اینکه نمیشه عضو رو بالاتر از سطح قلب نگه داشت. به عنوان قانونی کلی، درزمان یه ساعت میشه ۲۰ تا۳۰ دقیقه(بیشترین حد)از یخ استفاده کرد و دست کم نیم ساعت هم عضو رو به حال خود گذاشت. مسلمه که اگه تحمل زخمی به سرما کم باشه، باید زمان به کار گیری یخ رو کم کرد.

ویژگی باندهای فشاری چیه؟

این باندها رو از دیستال عضو به پروگزیمال می پیچند، طوری که در هر دور نصف پهنای دور قبلی رو بپوشونه. فشار الاستیکی که اعمال میشه دلیل کاهش تورم می شه. البته بانداژ نباید اونقدر محکم انجام گیرد که در برگشت خون وریدی به طرف قلب اختلالی بسازه. در مورد باندهای الاستیک تا توان بالقوه، کشش باند کافی هستش. باندهای الاستیک واسه آسیبای زیاد اندام تحتانی مناسب نیستن، چون توانایی حفاظت کمی ایجاد می کنن.

اصول برخورد با ورزشکاری که شدیداً آسیب دیده و حال وخیمی داره چیه؟

در اول توجه زیاد به مجاری هوایی زخمی هستش.هرگونه انسداد یا مانعی رو باید بر طرف کرد. موقع این بررسیا باید مراقب آسیب ستون فقرات گردنی هم بود.

در مرحله بعد به چگونگی تنفس زخمی دقت می شه. در صورت نیاز میشه از تنفس مصنوعی و اکسیژن کمکی استفاده کرد تا تنفس خود بخودی و منظم برقرار شه. اینک نوبت بررسی گردش خون فرده. نبض شریان کاروتید از دید کیفیت، تعداد و ریتم لمس می شه. در صورت از دست دادن این نبض یا نبض رادیال، باید عملیات احیاء قلبی عروقی شروع شه. یا همون مرحله آزمایش کوتاه عصبی که سطح هوشیاری، اندازه و عکس العمل مردمکا به نور،حرکات چشم و پاسخای حرکتی زخمی رو شامل می شه.به معنی مشاهده انداما و بقیه قسمتای بدنه تا از وجود هرگونه خونریزی،شکستگی یا خون مردگی خبردار شیم.

علل اصلی ایجاد صدمات ورزشی چیه؟

نبود آمادگی بدنی، گرم نکردن بدن قبل از شروع فعالیت ورزشی، به کار گیری تکنیکای نادرست و هم وجود خود رشته ورزشی از جمله دلایل ایجاد آسیبای ورزشی هستن.

چیجوری میشه از بروز صدمات ورزشی جلوگیری کرد؟

پیشرفت علم و سطح معلومات مربیان و خود ورزشکاران، داشتن سطح آمادگی بدنی مطلوب و گرم کردن بدن به اندازه کافی و قبل از مبادرت به انجام فعالیت می تونه از اندازه بروز آسیبای ورزشی کم کنه.

*

منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

  • مطالب در رابطه

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *